Parkeren in de Stationsstraat: het kan anders

 Afgelopen maandag verscheen volgend artikel op HLN: https://www.hln.be/…/blauwe-zone-wordt-te-makkelijk-omzeil…/

Het citaat van Groen Landen in dit artikel is slechts een gedeelte van ons volledige antwoord aan de krant. Hieronder de integrale versie van Groen Landen aan HLN:

Het parkeerprobleem in de Stationsstraat wordt veroorzaakt door de huidige inrichting met 4 stroken exclusief voor auto's (2 voor parkeren en 2 voor te rijden) waardoor er véél te weinig ruimte is om veilig en comfortabel te fietsen of te wandelen, waardoor er - in een vicieuze cirkel - nog meer behoefte aan parkeerplaatsen ontstaat. Groen Landen wil de ontwerpplannen die de huidige meerderheid heeft gestopt, wél realiseren: de Stationsstraat inrichten naar het beeld van de Bondgenotenlaan en Bovenpoort: comfortabel parkeren, beperkte circulatie, ruimte voor fietsers & voetgangers en een kwaliteitsvol openbaar domein met voldoende groen.

Groen Landen wil nog enkel kort parkeren in de Stationsstraat en wil dit gratis houden. Waar in het verleden het aantal bewonerskaarten in de Stationsstraat al van 2 naar 1 werd teruggebracht, dienen we mede door de toenemende bewoning in de Stationsstraat het bewonersparkeren te organiseren in nabijgelegen parkings (Fabriekstraat, Sportplein, Tank, gedeelte Stationsparking, gemeentehuis). Op deze voorbehouden parkings krijgen naast de bewoners ook de werknemers en handelaars onbeperkte toegang mits een kleine jaarlijkse bijdrage.

Om dit efficiënt te organiseren, gaan we voor het eerst in 10 jaar opnieuw een uitgebreid parkeeronderzoek uitvoeren en inzetten op sensibilisering om alle gebruikers vertrouwd te maken met de (ver)nieuw(d)e Stationsstraat.

Populaire posts van deze blog

Hoe staat Landen er financieel écht voor?

Industrieterreinen in Landen: het kan anders

Curieuzeneuzen: de resultaten voor Landen